Folkedans » Galleri » Rhinen 2016

Folkedansere på turist tur til Rhinen

Fra søndag den 10. til fredag den 15. juli 2016

Afgang fra Hatting kl. 8,00 og opsamling i Løsning og Hedensted i alt 52 pers.
Efter opsamlingen kørte vi mod den dansk/tyske grænse, hvor vi kørte ind på en motorvejsrast og fik vores medbragte rundstykker og kaffe. Derefter fortsatte vi via Hamburg, Bremen, Osnabrück og forbi Ruhr, som er Tysklands store industriområde, til en mellem overnatning ved Køln.

Mandag den 11. juli
Først så vi den meget berømte Domkirke, og derefter gik vi tur i den gamle bydel. Efter frokosten fortsatte vi langs Rhinen, og havde en lille pause ved Remagen, hvor Tyskerne ikke fik sprængt broen, inden de allierede styrker nåede frem - dog kollapsede broen senere. Derefter kørte vi langs Rhinen til Koblenz, hvor vi havde pause ved Deutsches Eck, det er der Mosel løber ud i Rhinen. Efter at vi havde nydt eftermiddagskaffen, kørte vi langs Rhinen til Rüdesheim, hvor vi blev indkvarteret på Hotel Krone, hvor værten Erich talte dansk. Vi blev alle budt velkommen med et glas hvidvin.

Tirsdag den 12. juli
Dagen startede med en rundvisning og smagsprøver på Cognac Asbach-Uralt. Derefter kørte vi op til Niederwalddenkmal, hvor vi nød den fantastiske udsigt ud over vinmarkerne. Derfra kunne vi tage med kabine-svævebanen ned over vinmarkerne til Rüdesheim. Efter aftensmaden fulgtes vi alle til en hyggeaften i Drosselgasse, hvor der var musik, sang og dans.

Onsdag den 13. juli
Først tog vi Færgen over Rhinen til Bingen, og fortsatte ad smukke bjergveje over Hunsrück til Idar-Oberstein, som er kendt for sine ædelstenssliberier. Først besøgte vi sliberierne, hvor vi fik en rundvisning samt mulighed for at købe. Derefter fik vi kaffe og brød med pålæg i deres kantine oven på sliberiet. Herefter fortsatte vi til selve byen Idar-Oberstein, som foruden at have et stort udvalg af butikker, også byder på den kendte Felsenkirche, der er bygget ind i bjergsiden. Efter aftensmaden havde vi en hyggelig sangaften på hotel Krone, hvor vores 3 dygtige spillemænd spillede.

Torsdag den 14. juli
Efter morgenmaden sejlede vi fra Rüdesheim til St. Goarshasuen, som nok er Rhinens skønneste strækning. Der ligger den ene borg efter den anden, og på skråningerne ligger vinmarkerne side om side. Vi kom også forbi den sagnomspundne Lorelei-klippe. Fra St. Goarshasuen fortsatte vi med bus op på Lorelei, hvor vi nød den smukke udsigt ud over Rhinen. Efter aftensmaden havde Erich arrangeret vinsmagning, hvor Erich fortalte om vindyrkning og de forskellige lokale vine, og om Hotel Krones 100 års jubilæum.

Fredag den 15. juli. Efter morgenmaden tog vi afsked med vores hotel, og kørte ad motorvejen forbi Frankfurt, Kassel, Hannover, men uden om Hamburg, på grund af meget lange køer. Vi gjorde holdt ved Düborg, hvor vi havde bestilt en dansk bøf, der var også lidt tid til at handle. Vi var hjemme i Hatting ca. kl. 23,00.
Vi har haft mange flere oplevelser end det jeg har beskrevet, - en rigtig god tur med tørvejr og meget sol i Køln og Rüdesheim.

Jeg takker alle der var med på turen, og ikke mindst Aksel, Stephan og Palle, som spillede i bussen og i Rüdesheim. Ja, og tusinde tak til Henning Wulff for en rigtig god tilrettelagt tur.

/Willy Sewerin

RETUR >>
Hatting Idrætsforening | Grønhøjvej 11 Hatting | 8700 Horsens | CVR nr. 32636586 | kontakt@hattingif.dk