Folkedans » Galleri » Rügen 2018

En fin og god tur til øen Rügen i Tyskland

Vi var i år 51 deltagere + vores gode chauffør Henning Wulff og hans kone

Rügen er Tysklands største ø, som ligger i Østersøen, nord for Stralsund. Historisk såvel som naturmæssigt har øen mange seværdigheder. Bl.a. Kong Valdemar den Store og Bisp Absalon, der i 1169 gik i krig mod venderne for at erobre borgen Arkona, der samtidig var tempel for krigs- og frugtbarhedsguden Svantevit. I perioden 1648 til 1814 var øen besat af svenskerne, indtil danskerne igen besatte øen – dog kun indtil 1815, hvor Rügen blev indlemmet i Presussen.

Vi boede på Rügen Hotel, centralt beliggende i Sassnitz, tæt på gågaden og havnen. Fra hotellet var der direkte udsigt til havnen med Europas længste ydermole. Alle værelser var pæne og udsyret med bad/toilet, telefon og tv. Desuden var der elevator, restaurant, bar, indendørs svømmebassin og sauna.

Søndag den 8. juli 2018 kl. 8,00 kørte vi fra Hatting, efter opsamling i Løsning og Hedensted, kørte vi mod den dansk/tyske grænse. Vi kørte ind på en rasteplads før grænsen, hvor vi fik kaffe og vores medbragte rundstykker. Ca. kl. 13,00 havde vi frokostpause, hvor vi spiste vores medbragte mad. Vi kørte forbi Lübeck og Wismar. Ca. kl. 15,30 havde vi kaffepause. Og derefter kørte vi forbi Rostok og Stralsund, videre over den nye bro, som forbinder Rügen med fastlandet, vi var på hotellet ca. kl. 18,00. Efter indkvarteringen og efter vi havde fået en 3 retters menü, gik vi ned til havnen, hvor der var stor havnefest langs hele havnen. Det sluttede ca. kl. 23,00 med et stort flot fyrværkeri.

Mandag den 9. juli, efter vi havde spist vores morgenmad på 9 etage, kørte vi ned på havnen, hvor vi kl.10,00 skulle ud på en sejltur langs kysten, hvor vi bl.a. kunne se de store kridtklinter. Sejlturen var på knap 2 timer.

Tirsdag den 10. juli, kørte vi en rundtur på den nordlige del af øen. Vi statede med at køre igennem Nationalparken Jasmund til kridtklinterne Köningsstuhl med flot udsigt ud over Østersøen. Vi fortsatte igennem byen Glowe, hvor der antageligt har ligget et forsvarsværk, bygget af danerne ledet af Kong Erik Emune i 1136. derefter kørte vi over den smalle landtange Schwaabe til den nordligste del af Rügen, som hedder Kap Arkona – også kaldet Tysklands ”Nordkap”, hvor resterne af vendernes borganlæg Arkona ligger. Så kørte vi til Altenkirchen, hvor den middelalderlige danske landsbykirke Pfarrkirche, bygget af bisp Absalon i omkring 1200, ligger – Roskilde stift indgik i 1991 et samarbejde om renovering af kirken. På turen tilbage til hotellet, kørte vi over Weik og sejlede over et lille sund ved Wittower.

Efter aftensmaden på hotellet, spillede vores 3 spillemænd, Palle, Stephan og Visbye op til dans og til sange. Det var en rigtig god og hyggelig aften. De 3 spillemænd var også flittige til at spille til sange i bussen. Tusinde tak.

Onsdag den 11. juli, kørte vi en tur til den sydlige del af Rügen, først kørte vi ad den lange smalle landtange ”Schmale Heide” forbi den næsten 5 km lange bygning fra 30’erne, som blev bygget til ferieboliger. Dette gigantiske byggeri, en slags ”ferie fabrik”, var et af Hitlers store projekter, der gjorde det muligt for det arbejdende folk at komme på ferie. Vi forsatte til Putbus, hvor greverne af Rügen boede. Vi så den cirkelrunde plads omgivet af paladser. Vi var også ude at køre med det gamle damplokomotiv ”Rasende Roland” til Göhren. En god og fin oplevelse. På tilbageturen så vi de store ferieområder ved Gôhren og Sellin.

Torsdag den 12. juli, besøgte vi Stralsund, der er en af de vigtigste byer i Nordtyskland, ikke mindst på grund af sin havn. Tidligere var byen en magtfuld Hansestad, da det var ”porten” mod øst. Byen er i dag totalfredet, og vi så den gamle bydel, bymuren, den fantastiske flotte rådhusplads, hvor mange af bygningerne stammer fra Middelalderen og er noget af det bedst bevarende i Tyskland. Vi havde en giede til at vise os rundt i den gamle bydel. Hun var af tysk afstamning og havde tillært sig norsk og svensk.

Fredag den 13. juli. Efter morgenmaden kl. 8,30 tog vi afsked med vort hotel samt Rügen. På hjemturen kørte vi samme rute, som på udrejsen, med en lille afstikker til byen Wismar. Byen er bygget op om det store torv på 10.000 m2. På vejen hjem gjorde vi holdt ved Duborg, hvor vi alle fik en dansk hakkebøf med tilbehør. Vi var i Hatting igen ca. kl. 20,30.

En stor tak til jer alle der var med på turen, og tusinde tak til vores dygtige spillemænd og Henning Wulff, som igen i år har givet os en god tur med mange gode oplevelser.

/Willy Severin

Hatting Idrætsforening | Grønhøjvej 11 Hatting | 8700 Horsens | CVR nr. 32636586 | kontakt@hattingif.dk