Folkedans » Galleri » Mecklenburg 2014

Beretning fra folkedansernes

Turist tur til Mecklenburg med 48 personer

Mandag den 7. juli 2014 kl. 7.15 startede vi fra Hatting med opsamling i Løsning og Hedensted. Derefter kørte vi til grænsen, hvor vi holdt kaffepause og spiste vores medbragte rundstykker. På turen passerede vi Flensborg, Schleswig, Neumünster og Bad Segeberg, hvorefter vi havde vores frokostpause på en rasteplads. Efter pausen fortsatte vi forbi Lübeck, Wismar og Rostock, hvorefter vi fik vores eftermiddagskaffe. Det sidste stykke kørte vi ad mindre veje, så vi kunne nyde lidt af den flotte natur. Ca. kl. 17.30 ankommer vi til Hotel Müritz, hvor vi bliver indkvarteret. Hotellet havde 412 værelser og det største mødelokale kunne tage 1.300 personer. Kl. 18.30 spiste vi aftensmad i en stor spisesal, som kunne tage 800 pers. Det var en stor buffet med rigtig meget forskelligt lækkert mad at vælge imellem.

Tirsdag den 8. juli 2014 kørte vi en rundtur i området igennem noget af Müritz nationalpark til Neubrandenburg. Byen blev meget ødelagt under 2. verdenskrig, men der er en næsten intakt bymur på 2,5 km. Det kan anbefales at gå en tur langs muren. Undervejs passeres fire byporte og 32 små huse, de såkaldte Wiekhäuser. Husene blev tidligere brugt af militæret, men senere flyttede fattigfolk ind i husene og i dag er der ca. 25 tilbage, som bruges til butikker, museum, gallerier m. v. Efter dette fortsatte vi til Tysklands største stald, hvor der var indrettet hotel, restaurant og mange små butikker. Ca. kl. 16 kørte vi til Röbel, hvorfra de fleste af os tog med turbåden tilbage til hotellet. Det tog ca. 1 time at sejle.

Onsdag den 9. juli 2014 tog vi med turbåden til områdets hovedby Varen. Vi gik lidt rundt i den smukke by, inden vi igen skulle have den dejlige sejltur tilbage til hotellet. Om aftenen ca. kl. 20,00 fik vi et lokale med parketgulv, som vi måtte benytte til socialsamvær. Vi havde 2 piger til at servere drinks. Vi havde et par hyggelige timer med sang og dans. Musikken blev spillet af vores 3 spillemænd, Aksel, Palle og Stephan. Det var en kanon god aften.

Torsdag den 10. juli 2014 havde vi udflugt til Berlin. Vi kørte fra hotellet allerede kl. 8,00 ca. 2 timers kørsel. Vi skulle møde en dansktalende guide ca. kl. 10,30. Det var en rigtig god guide Henning Wulff havde fået fat på. Vi kørte en rundtur på ca. 2½ time afbrudt af pauser, hvor vi blandt andet så noget af den bevarede mur. Vi var også rundt på egen hånd, men desværre kunne vi ikke nå at se det hele i den 3,5 million store by.
Fredag den 11. juli 2014 efter morgenmad tog vi afsked med vort hotel og kørte til Schwerin. Byen er kendt for det smukke Schwerin Slot. Det var der Dronning Alexandrine, gift med Kong Christian d. 10. voksede op. Vi havde vores frokostpause i byen og kørte fra byen ca. 14.30 forbi Wittenburg, Bad Oldesloe og Bad Segeberg til grænsen, hvor vi havde pause til at spise og handle. Vi var i Hatting, som planlagt kl. 22.00. Vi var heldige med solskinsvejr alle dage, ca. 25 til 30 grader. Jeg vil til sidst takke alle for jeres deltagelse i turen. Det er rigtigt dejligt når alt går godt. Tak til JUMBUS - Henning Wulff for en fin og god tilrettelagt tur, og som en super god chauffør og guide.

Hatting Idrætsforening | Grønhøjvej 11 Hatting | 8700 Horsens | CVR nr. 32636586 | kontakt@hattingif.dk