Folkedans » Galleri » Holland 2019

På turisttur med JUM BUS til Maastricht i Holland
- 3 lande på 6 dage: Holland-Belgien-Tyskland

Vi havde en tur til Valkenburg, som ligger i det sydlige Holland – ikke langt fra Maastricht og tæt på Belgien og Tyskland. Området er meget mergelholdigt – et byggemateriale som blev udgravet i blokke og brugt allerede i Romertiden. Det er i dag muligt at se grotterne på en ½ times rundtur med traktortog. Grotterne er smukt udsmykket med udskæringer og trækulstegninger. Indbyggerne gemte sig i grotterne under 2. verdenskrig, mens tyskerne og amerikanerne sloges udenfor. I 1979 blev de permanent indrettet til beskyttelsesrum med toiletfaciliteter og senge til 15.000 mennesker.

Over byen ligger der en gammel borgruin fra 1672 – fra byen er der en elevator op til ruinen.

Hotellet som vi boede på lå centralt i byen – ikke lagt fra byens gågader og det hyggelige miljø, som der var i byen.

Vi boede på Hotel Valram, hvor vi fik en god forplejning af deres venlige og dygtige personale, der var elevator, swimmingpool, gårdhave, bar og restaurant.

Lørdag den 13. juli 2019 (ca. 690 km)

kl. 8,00 kørte vi fra Hatting, efter op samling i Løsning og Hedensted, kørte vi mod den dansk/ tyske grænse. Vi kørte ind på en rasteplads før grænsen, hvor vi fik kaffe og vores medbragte rundstykker.  På turen passerede vi Flensborg, Schleswig, Hamburg, Bremen, Osnabruck, Münster, Dortmund og Essen til Düsseldorf. Vi havde en overnatning omkring Düsseldorf. Inden vi nåede så langt, havde vi en frokostpause, hvor vi spiste vores medbragte mad, og senere en kaffepause.

Søndag den 14. juli 2019 (ca. 120 km)

Efter morgenmaden, fortsatte vi mod Holland, og kørte langs floden Maas til den smukke by Maastricht. Vi gik sammen en tur ind i byen – bl.a. forbi den kæmpestore plads Vrijthof, som også er byens midtpunkt, også kaldet hele Hollands terrasse. Det var der, at vi senere skulle opleve koncerten med Andrè Rieu. Byen er også kendt for at være stedet, hvor Maastrichtaftalen blev underskrevet i 1991. Midt på eftermiddagen kørte vi til vores hotel Valram i Valkenburg, hvor vi blev indkvarteret.  Og derefter kørte vi tilbage til Maastricht, hvor vi først skulle nyde en ”Andrè Rieu Live Cooking buffet” med drikkevarer ad libitum på Hotel v/d Valk Maastricht. Derefter kørte vi til koncert for at opleve André Rieu i Maastricht. Vi havde gode billetter, ca. i midten af 2 sektion. Vi havde en rigtig god oplevelse, hvor der var en rigtig god stemning. Vi var også ude at danse i gangene til valsestykker.

Mandag den 15. juli 2019

Vi så nærmere på byen Valkenburg. Vi startede med en tur i grotterne, som ikke lå langt fra vores hotel. Vi kørte med traktortog. Og vi gik rundt og så lysbilleder fra 2. verdenskrig, som blev vist på grotte væggene. Derefter tog vi elevatoren op til Borgruinen, hvor vi nød den flotte udsigt ud over byen. Om eftermiddagen havde vi fri til at gå rundt og nyde den flotte by.

Tirsdag den 16. juli 2019 (ca. 280 km)

Udflugt til Europas og den belgiske hovedstad Bruxelles. Der samlede vi en dansk talende guide op ca. kl. 10, som vi have i ca. 3 timer. Hun boede i Bruxelles og havde gjort det i mange år. Hun var meget dygtigt til at fortælle om alle seværdighederne. Først kørte hun med på en rundtur i bussen, hvor hun fortalte om det vi så, det var bl.a. EU’s bygninger, kongeslottet, domkirken og den 100 meter høje stålkonstruktion Atomium fra verdensudstillingen. Vi kørte også til den flotte triumfbue. Derefter gik hun med os til Grand Place, som er en af Europas smukkeste pladser, og som det sidste gik hun med os til den lille Manneken Pis, hvor vi så tog afsked med hende.

Onsdag den 17. juli 2019 (ca. 160 km)

Vi kørte først til den Hollandsk Amerikansk Kirkegård, hvor der er begravet over 8.000 soldater. Der er bl.a. bygget et stort tårn og en statue, der repræsenterer kvinder, der har lidt tab. Derefter kørte vi til Dreiländer Eck, hvor Holland, Tyskland og Belgien mødes – en helt speciel oplevelse at stå på Vaaiserbjerget (321 m.o.h.), og se udover de 3 lande.

Derefter fortsatte vi til Middelalderbyen Monschau, som ligger i Eifel-bjergene. Byen hørte til rigeste i området på grund
af  klædefremstilling, og har en enestående samling af bindingsværkshuse.

Torsdag den 18. juli 2019 (ca. 780 km)

Efter morgenmaden forlader vi hotellet, og kører nordpå ad næsten samme rute som på udrejsen. Vi havde en pause ved Duborg, hvor vi fik aftensmad og fik handlet lidt ind.

Tusinde tak til alle, der var med på turen, og en stor tak til vores spillemænd, Palle og Stephan, som spillede til sange i bussen, ligeledes til vores dygtige chauffør Henning Wulff, som igen i år har givet os en god tur med mange gode oplevelser.

/Willy Severin

Hatting Idrætsforening | Grønhøjvej 11 Hatting | 8700 Horsens | CVR nr. 32636586 | kontakt@hattingif.dk